Artrose

I vår kliniske hverdag møter vi mange som har artrose, eller slitasjegikt i ett eller flere ledd.
Artrose er ikke farlig og det er vanligere enn folk kanskje tror. Det er dog en kronisk lidelse som mange opplever som svært hemmende. Per dags dato finns det ingen kur for artrose (1,2,4)
Historiske funn tyder på at menneskene har hatt artrose i alle år (1). Ved artrose er alle strukturene i leddet affisert, men kanskje mest kjent er slitasje av brusken i leddet (2). Vi deler inn artrose i primær artrose, der vi ikke har noen klar årsak og sekundær artrose der det kommer som følge av annen sykdom, eller skade (1). Eksempler på slike skader kan være en kraftig forstuet fot, eller en meniskskade i kneet.

 


Forekomst: Artrose er den vanligste leddsykdommen vi har og risken for å få plager øker med alderen (2). Her ser man at de over 60 er mest utsatt (1). Over halvparten av oss vil få artrose i et eller flere ledd i løpet av livet og kvinner er mer utsatt enn menn. Årsaken til primær artrose er ukjent, men faktorer som kan påvirke er genetikk og overvekt (2, 3, 5). Artrose forekommer kanskje aller hyppigst i hofte, kne og fingerledd (1).
Symptomer: Smerter og stivhet i ledd, nedsatt bevegelighet. (1,2). Det kan også være vanlig med nattsmerter.
Så, hva kan man gjøre om det ikke finnes noen kur og hva kan vi hjelpe til med?
I tillegg til at en del trenger smertestillende medikamenter (2), er dette nøkkelaktiviteter som har vist seg å kunne gi bedret funksjon og mindre smerte om det opprettholdes over tid (2,4,6):
– Moderat aerob trening (på mykt underlag)
– Moderat styrketrening
– Trening av balanse/muskelkontroll
– Vektreduksjon ved overvekt (kosthold og trening)
Vi kan hjelpe med kunnskap om artrose og treningsveiledning rundt dette. Erfaringsmessig kan også mobilisering av leddet og behandling av muskulaturen rundt i form av massasje, eller dry needling være med på å redusere smerter. Taping av leddet kan også være hensiktsmessig for å stabilisere. Jeg mener det er viktig at treningsplanen er så lett at den på sikt er mulig å holde seg til på egenhånd.
Ikke nøl med å ta kontakt om du lurer på noe rundt artrose, eller andre muskel/skjelettrelaterte plager.

(1) https://sml.snl.no/artrose
(2) https://www.revmatiker.no
(3) https://nhi.no/
(4) http://tidsskriftet.no
(5) Valdes AM, Spector TD. The contribution of genes to osteoarthritis. Med Clin North Am 2009; 93: 45 – 66
(6) Fransen M, McConnell S, Harmer AR, Van der Esch M, Simic M, Bennell KL.
Exercise for osteoarthritis of the knee. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015, Issue 1. Art. No.: CD004376. DOI: 10.1002/14651858.CD004376.pub3.

 

Naprapat Jonas Toft
Lillestrøm muskel og leddklinikk

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *