Mandag-fredag 08.00-19.00

Bekkenleddsmerter hos gravide

Bekkensmerter hos gravide

Hva er Bekkenleddsmerter?

Bekkenleddsmerter, også kjent som bekkenlåsning eller bekkenløsning, er en smertefull tilstand som oppstår i bekkenområdet, gjerne i forbindelse med graviditet. Bekkenet er en kompleks struktur som gir stabilitet og støtte til kroppen, bestående av tre hoveddeler: Iliosacralleddene(IS), som sitter på baksiden av bekkenet og forbinder det store bekkenbenet (ilium) med korsbenet (sacrum), samt symfysen, en bruskforbindelse foran i bekkenet som forbinder de to bekkenbenene på midten.

Selv om bekkenleddsmerter hos gravide er vanlige, er årsakene til disse plagene fortsatt ukjente, og det er ikke enighet om akkurat hva som forårsaker dem. Ifølge Europeiske retningslinjer for bekkenleddsmerter opplever omtrent 20 % av gravide plager fra bekkenringen, mens 5-10 % fortsetter å ha bekkenplager etter fødselen, noe som tilsvarer omtrent én av fem kvinner.

Under graviditet gjennomgår bekkenet hormonelle og fysiske endringer. Hormoner som relaxin gjør leddbåndene mer elastiske for å forberede seg til fødselen, samtidig som bekkenet utsettes for økt belastning på grunn av vekten av det voksende fosteret. Dette kan føre til økt bevegelighet og ubehag i bekkenleddene, noe som kan resultere i bekkenleddsmerter hos gravide. 

Symptomer
 
Symptomer på bekkenleddsmerter hos gravide varierer fra person til person og kan oppleves forskjellig. Smerten kan også kjennes på forskjellige steder i bekkenområdet. Vanligvis oppstår smerten i de tre store leddene: symfysen og IS-leddene. Noen kan oppleve plager fra ett, to eller alle tre leddene, det vil si foran, bak, til høyre osv.
For noen kan smerten stråle ut i setemuskulaturen, lårene eller lysken, noe som kan føre til haltende eller forsiktig gange. Smertene oppstår ofte under og etter belastning og er vanligvis verre utover dagen. Å gå, sitte eller stå over lengre perioder kan være vanskelig for de som opplever bekkenleddsmerter.
Rotasjonsbevegelser utløser ofte smerte, for eksempel når man snur seg i sengen, går i trapper eller kommer ut av bilen. Dette kan gjøre daglige aktiviteter utfordrende og føre til redusert livskvalitet for gravide som opplever bekkenleddsmerter. Det er viktig å søke råd slik at du får riktig behandling og kommer i gang med tiltak for å håndtere disse symptomene på best mulig måte.
 

Behandling og tilrettelegging

Bekkenleddsmerter hos gravide er vanlige plager som mange kvinner opplever under svangerskapet. For å tilrettelegge og lindre bekkenleddsmerter kan det være nyttig å gjøre noen justeringer i hverdagen, her er noen eksempler:

  • Velg tørrmopp i stedet for støvsuger for å unngå belastning på bekkenet.
  • Legg glatte laken i sengen for å gjøre det lettere å snu seg om natten.
  • Finn gode hvilestillinger som gir avlastning for bekkenet.
  • Prøv å sitte motsatt vei på en stol og hvil mot stolryggen for å avlaste bekkenet.
  • Skift sittestilling ofte for å unngå langvarig belastning på ett område.
  • Sett grenser og reduser egne og andres krav og forventninger for å unngå unødig stress.
  • Stå gjerne med vekten fordelt på begge bein for å unngå overbelastning av ett ben.
  • Bruk en ammepute eller sammenrullet dyne for å støtte kroppen under amming, eller når du skal sove.
  • Ikke nøl med å be om hjelp til dagligdagse gjøremål som kan være belastende for bekkenet.

 

Når det gjelder behandling av bekkenleddsmerter hos gravide, kan anbefalt fysisk aktivitet og trening være svært nyttig. Slike aktiviteter kan bidra til å styrke muskulaturen rundt bekkenet, noe som kan bidra til å stabilisere og redusere smerteopplevelsen. Det er imidlertid viktig å velge aktiviteter som ikke øker smerten, og å få tilpasset individuell oppfølging og behandling. Vi på Lillestrøm muskel – og leddklinikk kan hjelpe deg med dette. En tilpasset treningsplan kan bidra til å styrke musklene på en skånsom måte og forbedre fleksibilitet i bekkenet. Dette kan inkludere spesifikke øvelser rettet mot bekken stabilisering, bekkenbunnstrening og generell styrketrening.

Samtidig er det essensielt å legge vekt på vekslingen mellom aktivitet og hvile. Å gi kroppen tid til å hvile og restituere seg mellom treningsøkter og aktiviteter kan bidra til å redusere belastningen på bekkenet og fremme helingsprosessen.

For å oppnå best mulig resultat og lindre bekkenleddsmerter hos gravide er det viktig å søke rett hjelp. Vi på Lillestrøm muskel- og leddklinikk har erfaring med dette og kan hjelpe deg. Dette innebærer å tilpasse behandlingen til individuelle behov, utfordringer og plager gjennom regelmessig oppfølging, justeringer i treningsprogrammet og behandling.  
Ta gjerne kontakt med oss om du har noen spørsmål, eller trenger å komme i gang med tilpasset behandling og oppfølging. Vi står klare til å ta deg imot og veilede deg gjennom prosessen.