Kink i nakken tips

Hva er kink i nakken?


Mange har hatt opplevelsen med at nakken «låser» seg helt og at du ikke klarer å bevege eller vri hodet slik du pleier. Typisk kink følelse er at du ikke får snudd ordentlig på hodet når du skal rygge eller at det hugger til. Hodet kan også føles tungt og vanskelig å bære. Det kan være veldig smertefullt, men det er ikke farlig.

Hva kommer kink i nakken av?

Når vi belaster musklene over tid, gjerne med samme type bevegelse vil det bli spenninger i muskelen som igjen kan ta bevegeligheten fra leddet. Da kan det oppstå en akutt låsning som innebærer dårlig bevegelse mellom to virvler. Dette kan sammenlignes med et dørgjenge som ikke er ordentlig smurt, det setter seg fast.
Videre vil kroppen sende smertesignaler via hjerne til berørt muskulatur og ledd struktur og kroppen vil gå i en slags forsvarsmodus. Det er her den akutte smerten kommer inn. Kroppen tror det er noe galt og prøver å beskytte.

Hva kommer kink i nakken av?

Akutte smertetilstander er noe som vanligvis går fort over. Det beste  tips for kink i nakken er å være i normal bevegelse, men avlaste for bevegelser som er vondt. Korte turer er ofte bedre enn lange. Tøye nakken lett om dette føles smertelindrende.
Ofte vil det være nødvendig å oppsøke hjelp for å få løsnet i muskulatur og ledd.  Dette er noe behandlerne ved Lillestrøm muskel-og leddklinikk kan hjelpe deg med. Da vil den akutte smerte perioden ofte kortes ned kraftig.
Det er noen ganger andre årsaker til at du får smerte og kink i nakken. Blir du ikke bedre anbefaler vi også at du tar kontakt slik at du får er ordentlig undersøkelse. Vi vil i anamnesen/sykdomshistorien teste din neurologiske status, som er reflekser, bevegelighet, sensorikk og styrke for å se at alt er normalt slik at det ikke er andre årsaker til din smerte. Vi kaller dette differal diagnostisering. Dette er viktig for at du skal få stilt rett diagnose.
Våre behandlere har grundig kompetanse i å både undersøke og behandle slik at du får stilt rett diagnose.

Andre kink i nakken tips er å ha rett arbeidsstilling. Vi sitter mye i statiske og gjentagende posisjoner noe som fører til at musklene våre blir overbelastet.
Vi pleier å si at den neste sittestillingen er den beste. Hva innebærer så dette?
 Dette har med variasjon å gjøre. Så lenge du endrer og belaster kroppen variert vil du få mindre smerter.
Et annet kink i nakken tips er å bytte på å sitte og stå hvis du har en hev og senk pult tilgjengelig.

Å ta gode pauser i løpet av en arbeidsdag er også et godt tips for kink i nakken. Reis deg opp gå til printeren, gå en tur i lunsjen eller gjør noen enkle styrkeøvelser for eksempel med strikk. Alle ovennevnte tips er fine for kink i nakken.

Hva slags type behandlings teknikker benyttes for å bli kvitt kink i nakken?

Andre gode kink i nakken tips er å få løsnet opp i det som årsaker smerten.
Det kan være et låsnings fenomen der det har “satt seg fast” imellom to ledd.
Et ryggsegment består av to ledd og en mellomliggende disk. Blir det en feilstilling her kan dette føre til smerte som igjen strammer muskulatur og strukturer rundt. Avhengig av hva som årsaker tilstanden tilpasser våre terapeuter din behandling (naprapat, osteopat, akupunktur) etter hva du trenger. Noen ganger kommer smerten av et traume eller noe som har skjedd plutselig. Andre ganger vil det komme litt over langen ved at vi stadig gjør samme feil bevegelse.
Behandleren vil benytte seg av teknikker som mobilisering, triggerpunktsbehandling, tøying, akupunktur og hvis indisert manipulasjon. Dette er for å øke bevegeligheten i strukturer som nerver, muskler og ledd og dermed minske smerten. Effekten vil komme ganske umiddelbart etter behandlingen.

Andre kink i nakken tips vil også din behandler kunne gi deg konkret i form av øvelser, avlastning. Dette gjelder ergonomi også på din arbeidsplass.

Her viser Jeanette noen konkrete øvelser og tips for kink i nakken:

Andre tips for kink i nakken er disse øvelsene:

Holdningen vår er utrolig viktig for å minske belastningen på øvre rygg og nakken.
Vi har en tendens til å sitte lett lutet fremover og med hodet tungt frem mot brystet. Dette er ingen god sittestilling og bør korrigeres.
Å styrke muskulaturen på baksiden av skulderbladene er et godt tips for holdningen.

Et eksempel på øvelse og kink i nakken tips er ro øvelse med strikk:
Sitt med strake ben. Fest midten av strikken under føttene og hold et håndtak i hver hånd. Senk skuldrene og trekk håndtakene mot magen. Slipp langsomt tilbake.

Torticollis:

Kink i nakken kan også kalles akutt torticollis. Tilstanden finner du både hos barn og voksne.
 
Kink i nakken er hyppig forekommende, men er vanligst hos personer mellom 15 og 30 år.
 
Typisk sykehistorie er at pasienten våkner en morgen med stiv, smertefull nakke etter å ha ligget med hodet i skjevstilling om natten. I noen tilfeller kan tilstanden oppstå etter forstrekning i forbindelse med fysisk aktivitet, eller ved nakkeskade. Hos barn kan tilstanden dessuten oppstå ved infeksjoner med hovne lymfeknuter.
 
Årsakene er som nevnt tidligere ikke alltid kjent. Noen ganger mener man at det skyldes en bukning av en av de fjærende skivene som ligger mellom nakkevirvlene. Det kan også være en slags krampetilstand eller låsning av muskler i nakken.
 
Prognosen for tilstanden er god.

Vi kan blant annet hjelpe deg med:

  • Kroniske ryggsmerter, nedsatt bevegelighet.
  • Tennis- /golfalbue, musearm
  • Kneskader og muskelstrekk
  • Idrettsskader
  • Akillesproblemer og leddbåndskader
  • Muskelspenninger
  • Nakke- og skuldersmerte
  • Hodepine og svimmelhet