Løpeskader

Løpeskader og forebygging.

 

Løping er en enkel måte å komme seg ut i skog og mark på, og gir raskt resultater.

Det er også en av de treningsformene som gir en god del overbelastningsskader og som behøver tilpasning før du kan yte maks. Opptil 70% av alle løpere utvikler en form for skade hvert år (NHI). De vanligste skadene er beinhinnebetennelse, plantar fachitt og runners knee (løperkne).

Runners knee  omfatter flere ulike tilstander som gir smerter i kneet når du løper. Det defineres som smerte på utsiden og/eller fremsiden av kneet.

Tilstanden kan også inkludere patellofemoralt smertesyndrom, iliotibialt smertesyndrom og seneskader i festet til quadriceps (knestrekkeren). Dette er en belastningsskade som er vanlig blant joggere og langdistanseløpere.

Plantarfachitt er en belastningsskade som gir smerter under foten og i hælen ved belastning. Ofte er dårlige/ustabile sko og hardt underlag medvirkende faktorer til skaden. Langdistanseløping er den hyppigste treningsformen assosiert med plantarfachitt.

Beinhinnebetennelse gir smerter på fremsiden og innsiden av leggen når man løper. Denne delen av leggen blir ofte utsatt med for mye ensformig og repetativ belastning ved løping.

Plattfothet og overpronasjon øker risikoen for beinhinnebetennelse. Den vanligste årsaken er økt treningsmengde og intensitet uten tilstrekkelig hvile og restitusjon (fysionett).

Når er det greit å løpe igjen etter skade?

Du kan begynne å løpe igjen når det er smertefritt å belaste.

Begynner du for tidlig øker risikoen for at skaden blir kronisk. Det å trene variert og gjøre andre øvelser i mellomtiden er lurt.

Forebygging av løpeskader:

– Gode løpesko med tilstrekkelig demping og støtte til fotbuen

– Husk å varme godt opp før hver treningsøkt

-Variasjon i treningen er viktig for å forebygge skader

– Tren styrke og stabilitet for ankler og knær utenom løpetrening

-Unngå hardt og flatt underlag over lengre tid

– Tillat tilstrekkelig hvile og restitusjon mellom hver treningsøkt

 

Vi på Lillestrøm muskel- og leddklinkk har også erfarne terapauter som kan hjelpe deg med diagnostisering og behandling. Om du trenger videre oppfølging, treningsveiledning og hjelp til restitusjon eller om du har smerter som ikke slipper taket ta gjerne kontakt med oss! 

  Jeanette Riise, Naprapat MNNFBA49EF4A-2DB0-44BF-B9FE-3588048617D6

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *