Plantar Fascitt

Mange kommer til oss med denne plagen og har gått i månedsvis. De har forsøkt det meste uten resultat. Noen er så plaget at de ikke kan leve et normalt liv lenger. Smerten under foten er for hemmende til at fysisk aktivitet kan gjennomføres. Den vanlige joggeturen kan man glemme. Å avlaste foten er det som hjelper mest.

Så hva er denne tilstanden? Og er det noe vi kan gjøre for å påskynde prosessen og til slutt bli smertefrie?

Plantar fascitt er en smertetilstand under helen. Den gir smerter når du tråkker ned. Som regel går tilstanden over av seg selv, men kan for mange ta 1-2 år. I mellomtiden er det mange som behøver behandling(NHI).

I de aller fleste tilfellene skyldes årsaken til plantarfascitt en overbelastning av plantarfasciaens feste inn mot hælbeinet.

Dette kan komme av for mye gåing på statisk underlag eller for mye tyngde på foten over tid. Ofte er de som har en instabil fot mer utsatt.

Plantar f ny

Prevalens:

Det er en relativt vanlig tilstand. Mellom 3.6 og 7% av normalbefolkningen opplever dette(4). Den kan stå for så mye som 8% av alle løperelaterte skader. I løpet av et liv vil ca 10% av oss få plantarfascitt.

Symptomer:

Typisk for de som har tilstanden er en slags stivhet under foten på morgenen som går seg til utover dagen. Spesielt gjør de første skrittene vondt. Å gå barføtt er som regel verre enn å bruke sko. Noen bruker betegnelser som beskriver smerten som knivstikk eller som det å «gå på knust glass». Ved undersøkelse har man smerter der fashiaen fester inn mot hælbeinet.

Årsak:

Vi har ingen fasit på hvorfor vi får plantarfascitt. Det eneste vi ser er at det har med for mye belastning å gjøre. Den ene eller andre veien. Langdistanse løping er den hyppigste treningsformen assosiert med plantarfascitt.

Selv om eksakte årsakssammenhenger ikke kan skrives i stein ser man disse risikofaktorene:

• Økt vekt hos inaktive

• Økt alder

• Nedsatt evne til å strekke ankelleddet (foten opp mot deg)

• Nedsatt strekkbarhet av stortåleddet

• Langvarig ståing

Det er mye som har blitt utprøvd. Resultatene varierer mye fra person til person. Avlastning hjelper. Det å få løsnet opp i muskulatur og leddstrukturer i foten vil også avlaste og redusere smerter.  Det samme kan såler ved at de korrigerer fotstillingen(3).

Et annet effektivt tiltak du selv kan lære deg å gjøre ved oppstart av behandling for plantar fascitt er taping. Det finnes flere teknikker og low-Dye taping er vist å gi bedring i oppstartsfasen (2).

Under finner du en link til en øvelse som er bevist å ha effekt:

Øvelse for plantarfascitt

Av Jeanette Riise, naprapat Lillestrøm muskel- og leddklinikk.

Kilder:

  1. Jun;25(3):e292-300. doi: 10.1111/sms.12313. Epub 2014 Aug 21. High-load strength training improves outcome in patients with plantar fasciitis: A randomized controlled trial with 12-month follow-up
  2.    2. Radford et al. Effectiveness of low-Dye taping for the short-term treatment of             plantar heel pain: a randomised trial. BMC Muscoloskeletal Disorders 2006, 7:64
  3. Rood, E., et al. Foot orthoses for the treatment of plantar faciitis. Foot Ankle Int, 2006 Aug;27(8):606-1
  4. BMJ Clin Evid. 2008; 2008: 1111. Published online 2008 Feb 5. PMCID: PMC2907928, Plantar heel pain and faschiitis

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *